دانستنی ها

سلام دوستان

فرا رسیدن ماه خودسازی و درک و فهم و ماه مبارک رمضان بر همه شما عزیزان مبارک

کسی میتونه چنتا جمله پر مغز و با مفهوم بگه که توش " الف " نداشته باشه؟

این ماه ، ماه حضرت علی (ع) هم هست به همین دلیل بد ندیدم که یکی از عجایب ایشون رو براتون معرفی کنم - شاید اکثرا از خطبه بدون الف حضرت علی شنیده باشید یا اونو خونده باشید ولی به نظرم دوباره یا چند باره خوندنش خالی از لطف نباشه ... ( به همراه معنی )

آمده است عده ای از اصحاب نزد پیغمبر(ص) و حضرت علی (ع) حضور داشتند که شخصی از پیامبر (ص) پرسید آیا جمله ای وجود دارد که در آن الف وجود نداشته باشد؟ که حضرت علی (ع) به یکباره شروع به خواندن خطبه ای نمود طولانی و پر معنا که در آن هیچ الفی وجود نداشت و آن خطبه این است:

 

حَمِدتُ مَن عَظُمَت مِنَّتُهُ، وَ سَبَغَت نِعمَتُهُ، وَ سَبَقَت رَحمَتُهُ، وَ تَمَّت کَلِمَتُهُ، وَ نَفَذَت مَشيَّتُهُ، وَ
بَلَغَت حُجَّتُهُ، و عَدَلَت قَضيَّتُهُ، وَ حَمِدتُ حَمَدَ مُقِرٍّ بِرُبوبيَّتِهِ، مُتَخَضِّعٍ لِعُبوديَّتِهِ، مُتَنَصِّلٍ مِن
خَطيئتِهِ، مُعتَرِفٍ بِتَوحيَدِهِ، مُستَعيذٍ مِن وَعيدِهِ، مُؤَمِّلٍ مِن رَبِّهِ مَغفِرَةً تُنجيهِ، يَومَ يُشغَلُ عَن
فَصيلَتِهِ وَ بَنيهِ، وَ نَستَعينُهُ، وَ نَستَرشِدُهُ، ....

به ادامه مطلب بروید ...



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 1388/05/31 توسط هادی خالوئی |

نام این تکنولوژی در قرن ۲۱ شاید کمی عجیب باشد . بد نیست بدانیم این نام از کجا آمده است ؟

بلوتوث از نام پادشاه دانمارکی به نام "هارولد بلوتوث بلاتاند دوم"  (Horold Blouetooth Blatand) در قرن ۱۰ برگرفته شده است . او کسی بود که دیپلماسی را از جنگ به سمت گفتگو سوق داد .

 و اما ارتباط این پادشاه با تکنولوژی امروزی چیست؟

هارولد بلوتوث تلاش بسیاری کرد تا جنگ های قبیله ای زمان خودش را پایان دهد و موفق شد قبیله ها را با هم متحد کند ، از آنجا که ایده تکنولوژی بلوتوث ارتباط و اتحاد بین دستگاه های مختلف می باشد ، از نام این پادشاه دانمارکی استفاده شد. دستگاهی که امکان ارتباط بین دستگاه های مختلف را بدون سیم مهیا می کند.

تکنولوژی بلوتوث توسط شرکت اریکسون به بازار عرضه شد و پس از آن شرکت های IBM و Intel نیز روی این تکنولوژی سرمایه گذاری کردند.

در حقیقت بلوتوث سیستم های کم قدرت رادیویی هستند که دارای برد بسیار محدودی می باشند و بر خلاف سیستم هایی که با سیم ارتباط برقرار می کنند و نگرانی های زیادی از نظر امنیت دارند ، بلوتوث بسیار امن و مطمئن است.

امروزه دستگاه های بسیاری از این تکنولوژی استفاده می کنند مانند : گوشی های موبایل ، کامپیوترها ، لپ تاپ ها ، دوربین های دیجیتال ، تلویزیون ها ، ضبط صوت ها و ...

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 1388/05/28 توسط هادی خالوئی |

با توجه به سلیقه مرسوم مصرف کنندگان تکنولوژی، شرکت ها مسابقه بی پایانی را برای ساخت کوچک ترین گجت ها شروع کرده اند. همین باعث شده است که بسیاری از ما حظ و جذابیت تماشای ابزارهای بسیار بزرگ را فراموش کنیم! ده ماشینی را که اینجا معرفی کرده ایم، آنچنان عظیم هستند که با دیدن شان احتمالا در خصوص مفهوم کلمه بزرگ دچار مشکل خواهید شد...
 

F60، پل انتقال فوق سنگینی است که در معادن رو باز به کار گرفته می شود. این نقاله در عکس بالا بسیار عظیم به نظر می رسد. اما فکر می کنید بزرگی آن چقدر باشد؟  
 

با نگاهی به شکل بالا و مقایسه این ابزار عظیم الجثه با برج ایفل، فهم ابعاد و اندازه آن کمی ساده تر می شود. این نقاله معدنی جمع و جور با ۵۰۲متر طول، ۲۰۲ متر عرض و ۸۰ متر ارتفاع، تنها ۱۱۰۰۰ تن وزن دارد!
 

Mil Mi-26 یکی از قاتلان دیرپای شعور تشخیص مقیاس بوده است. با دیدن این عکس احتمالا با خود می گویید که این هم یک هلیکوپتر معمولی است و تنها استخوان بندی اش کمی درشت تر است! حالا چقدر درشت تر؟  
 

آن اسباب بازی کوچکی که از زیر Mi-26 آویزان است، یک چینوک جمع و جور ۳۰ متری است که همسفر پرنده ۵۶ هزار کیلویی ما شده است.  
 

دیدن این سیکورسکی ۳۳۰۰۰ کیلویی هم خالی از لطف نیست. جنگنده F-15 بیچاره همانند عقابی نحیف در دام پنجمین چرخبال دنیا گیر افتاده و توان پرواز ندارد.  
 

آیا این عکس شما را یاد چیزی شبیه کامیون های اسباب بازی کودکان نمی اندازد؟ در واقع شما شاهد یک کامیون معدنی کوماتسو سری 9xx هستید  
 

با این عکس اندازه این اسباب بازی غول پیکر بهتر معلوم می شود. یک کامیون به ارتفاع ۷.۴ متر که با بار، ۵۷۶۰۶۲ کیلوگرم وزن دارد. البته موتور آن با قدرت ۳۵۰۰ اسب بخار به راحتی از پس این هیکل گنده بر می آید.  
 

دستگاه حفاری معدن Bagger 288 بدلیل ظاهر ترسناکی که دارد، بیشتر شهرت اش را مدیون افسانه ی خطراتی است که بوجود آورده. اما به هر حال شما شاهد بزرگترین دستگاه متحرک دنیا هستنید! 
 

البته این ماشین حفاری چنان عظمتی دارد که می تواند یک کشتی را به راحتی به دو نیم کند و یا همانطور که در عکس می بینید، بولدوزری را بی هیچ دردسری همانند یک زردآلو قورت دهد.  
 
 

این هم یکی از جنگ افزارهای واقعا جذاب شوروی سابق است. طی جنگ سرد و رویارویی دو ابرقدرت، دنیا شاهد تولید بسیاری از ابزارهای جنگی خنده دار و بسیار بزرگ بود. البته در اینجا این زیردریایی کلاس تایفون، قربانی تحریف حقیقت توسط لنز زوم دوربین عکاسی گردیده است.  
 

در این عکس همان زیردریایی بالایی را می بینید. برای درک بهتر عکس، سعی کنید آدم هایی را که روی ان ایستاده اند پیدا کنید!  
 

احتمالا در فیلم ها و اخبار این ماشین حمل شاتل را دیده باشید. برای درک اندازه واقعی این کالسکه زیبا! بهتر است نگاهی به عکس زیر بیاندازید.  
 

من هم با شما موافقم که این ابزار به شکل غیر قابل باوری غول پیکر است.

اما نظرتان درباره اندازه شاتل فضایی که با این ارابه جابجا می کنند چیست؟  
 

بمب افکن B-2 یکی دیگر از اعضاء خانواده غول ها است که با توجه به عکس هایی که از ان منتشر شده است، معمولا آن را در حال پرواز در میان ابرها دیده اید و درک مناسبی از مقیاس آن ندارید. این هواپیمای رادارگریز ظاهری همانند گلایدر ها (هواپیماهای بدون موتور) دارد و به نظر می رسد که همانند گلایدر نازک و تقریبا مسطح است.  
 

به گمانم با این عکس درک اندازه آن کمی آسان تر باشد. این هواپیما با طول بال ۵۲ متری اش به شکل نگران کننده ای بزرگ به نظر می رسد.  
 

ممکن است که فکر کنید این ژنراتور بادی کوچک توان تولید ۶ مگاوات برق را ندارد و نیازمند استحکام بیشتر و اندازه ای بسیار بزرگ تر از این است. پس بهتر است تصویر زیر را ببینید.  
 

البته این عکس غول بادی به راحتی مسئله اندازه و استحکام را توضیح می دهد. آن نقطه های نارنجی رنگ کوچک را که مانند حشرات مزاحمی به نظر می رسند می بینید؟ خب، آنها کارگران تعمیر و نگهداری این نیروگاه بادی هستند.  
 

در مورد این سوپر تانکر خوش قیافه نظرتان چیست. فکر می کنید نسبت به قایق مسافرتی تان چقدر بزرگ تر و عریض تر باشد؟  
 

به گمانم اینجا با بزرگترین کشتی دنیا با ۴۵۷ متر طول سر و کار داریم که برای خودش یک شهر شناور است. برای درک بهتر اندازه، کافی است آن را با برج ایفل در مورد شماره یک مقایسه کنید. ساخت این کشتی در سال ۱۹۷۹ در ژاپن شروع شد و تاریخ تولد غول داستان ما ۱۹۸۱ میلادی است.  
 

 

البته در پایان داستان هم نباید بزرگترین ماشین تاریخ بشری را فراموش کنیم. پروژه ای که بنابر نظر عده ای، شاید شروع به کار آن برابر با پایان دنیا باشد: ذره کوب بزرگ سرن

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1388/05/27 توسط هادی خالوئی |

آيا مي دانيد انسان در عرض يک دقيقه چه بلايي سر زمين مي آورد؟

 فقط تصور کنيد که بتوانيم سن زمين را که غير قابل تصور است، فشرده کنيم و هر 100 ميليون سال آن را يک سال در نظر بگيريم.

در اين صورت کره زمين مانند فردي 46 ساله خواهد بود!

درباره سال هاي مياني زندگي او نيز اطلاعات کم و بيش پراکنده اي داريم. اما اين را مي دانيم که در سن 42 سالگي، گياهان و جنگل ها پديدار شده و شروع به رشد و نمو کرده اند.

اثري از دايناسور ها و خزندگان عظيم الجثه تا همين يک سال پيش نبود!

يعني زمين ، آن ها را در سن 45 سالگي به چشم خود ديد و تقريباً 8 ماه پيش پستانداران را به دنيا آورد و آخر هفته دوران يخ سراسر زمين را فرا گرفت.

انسان جديد فقط حدود 4 ساعت روي زمين بوده و طي همين يک ساعت گذشته کشاورزي را کشف کرده است!!
بيش از يک دقيقه از عمر انقلاب صنعتي نمي گذرد و ...

حالا ببنيد  انسان در اين يک دقيقه چه بلايي سر اين بيچاره 46 ساله آورده است.

او از اين پزشک يک آشغال داني  کامل ساخته هست.

او خودش را به نسبت هاي سرسام آوري زياد کرد، و نسل 500 گونه از جانداران را منقرض کرده است.  سوخت هاي اين سياره را مال خود کرده  و همه را به يغما برده است! و الان هم مثل کودکي معصوم و بي تقصير ايستاده و به اين حمله برق آسا نگاه مي کند!!!

نوشته شده در تاريخ دوشنبه 1388/05/26 توسط هادی خالوئی |

در ایران باستان اهمیت بســـیاری به مقام زن و مرد داده شده است. زن را بانوی خانه – مون پثنی – می‌نامیده اند و مرد را – مون بد – یا مدیر خانه می‌نامیده اند. در نسخه های دینی ایران باســــــتان زنان شوهردار از اجرای مراسم دینی معاف بودند. زیرا تشكیل خانواده و پرورش یك جامعه نیك كردار كه یكی از اركان آن تربیت مادر است بزرگترین عمل نیك در كارنامه زنان ثبت می‌شده است.

در زیر نمونه هایی از زنان پر افتخار ایران باستان آماده است:

یوتاب:

سردار زن ایرانی كه خواهر آریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشــــــاهی داریوش سوم بوده است. وی در نبرد با اسكندر گجــستك همراه آریوبرزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است او در كوهـهای بختیاری راه را بر اسكندر بست. ولی یك ایرانی راه را به اسكندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران هجوم آورد. با این حال هم آریوبرزن و هم یوتاب درراه میهن كشته شدند و نامی‌جاویدان از خود بر جای گذاشتند.

 دریاسالار بانو ارتمیز:

نخستین و تنها بانوی دریاسالار جهان تا به امروز. او به سال 480 پیــش از میلاد به مقام دریاسالاری ارتش شاهنشاهی خــشایارشاه رسید و در نبرد ایران و یونان ارتش شاهنشاهی ایران را از مرزهای دریایی هدایت می‌كرد.

تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی برجستگی و متانت سرآمد تمامی‌زنان آن روزگار نامیده اند.

آتوسا:

ملكه بیش از 28 كشور آسیایی در زمان امپراتوری داریـــــــــــوش بزرگ. هرودت پدر تاریخ از وی به نام شهبانوی داریـــــوش بزرگ یاد كرده است و آتوسا را چندین بار در لشكر كشی های داریوش یاور فكری و روحی داریوش بزرگ دانسته است.

آرتادخت:

وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران در زمان شاهنشاهی اردوان چهارم اشكانی. به گفته كتاب اشكانیان اثر دیاكونوف روســــی خاور شناس بزرگ او مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی كوچكتـــــرین خطایی مرتكب نشد و اقتصاد امپراتوری پارتیان را رونق بخشید.

ازرمی‌دخت:

شاهنشاه زن ایرانی در سال 631 میلادی. او دختر خـــــــــسروپرویز پس از " گشتاسب بنده " بر چندین كشور آسیایی پادشاهی كرد.

آذرناهید:

ملكه ملكه های امپراتوری ایران در زمان شاهنـــــــشاهی شاپور یكم بنیانگزارسلسله ساسانی. نام این ملكه بزرگ و اقتدارات دولتی او در قلمرو ایــــران دركتیبه های كعبه زرتشت در استان فارس بارها آمده است و او را ستایـش كرده است.

پرین:

بانوی دانشمند ایرانی. او دختر کیقباد بود كه در سال 924 قبل از مــیلاد هزاران برگ از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برای آیندگان از گوشه و كنار ممالك آریایی گردآوری نمود و یكبار كامل آن را نوشت و نامش در تاریخ ایران زمین برای همیشه ثبت گردیده است.

فرخ رو:

نام او به عنوان نخستین بانوی وزیر در تاریـــــخ ایران ثبت شده است وی از طبقه عام كشوری به مقام وزیری امپراتوری ایران رسید.

گردافرید:

یكی از پهلوانان سرزمین ایران. تاریخ از او به عنوان دختر كژدهم یاد می كند با لباسی مردانه با سهراب زورآزمایی كرد. فردوسی بزرگ از او به عـــنوان زنی جنگجو و دلاور سرزمین پاكان یاد می‌كند.

آریاتس:

یكی از سرداران مبارز و دلیر هخامنشیان در سال های پیش از میلاد. مورخــین یونانی در چندین جا نامی ‌از وی به میان آورده اند.

هلاله:

پادشاه زن ایرانی كه به گفته كتاب دینی و تاریخی ( 391 یشتا 274+1 یشتا 2 ) در زمان كیانیان بر اریكه شاهنشاهی ایران نشست. از او به عنوان هفتـــمین پادشاه كیانی یاد شده است كه نامش را " همای چهر آزاد" نیز گفته اند.

 
نوشته شده در تاريخ شنبه 1388/05/24 توسط هادی خالوئی |
با سلام خدمت شما بازدیدکننده عزیز
 
تقدیم به دوست عزیزم جناب امیر حسین که در مورد قوم "مایا" اطلاعاتی خواسته بودند
 
مطالبی که در مورد مایاها و پیشبینی آن ها از پایان دنیا در سال ۲۰۱۲ موجود است بیشتر یک جریان سازی سیاسی می باشد تا یک حقیقت مطلق
 
با فرا رسیدن نیمه شعبان و اعتقادات مشترک بین اکثر مردم دنیا در مورد آمدن منجی و نظریه ها و اعتقادات علمی و دینی مختلف, در به پایان رسیدن تاریخ و عمر زمین بار دیگر نام قبیله مایا که پایان تاریخ را سال ۲۰۱۲ میلادی پیش بینی نموده اند , بر سر زبان ها افتاد . بد نیست اطلاعاتی در مورد این قوم شگفت انگیز بخوانیم.
 
دیوارنگاره‌ای در یونامیک ، از آثار باستانی مایا.

مایا نام مجموعه‌ای از اقوام سخ پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی است. مایا ها از مشهورترین قبایل بوده اند.آنان شهرهایشان را در دل جنگل های بارانی می ساختند.فرزندان آن ها،هنوز هم در این منطقه‌ها زندگی می‌کنند.

قوم مایا از جمله تمدن های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی بود.دست آوردهای مایاها در هنر ، معماری ، نجون ، و ریاضیات بسیار چشمگیر بود.

نخستین مایاها در دولت-شهرهایی زندگی می‌کردند که به احتمال زیاد پادشاهان روحانی آن ها را رهبری می‌کردند.شواهدی از این دولت ها در حدود 250 میلادی در دست است؛مثل ستون های سنگی که به امر حکمرانان برافراشته شدند تا آنان موفقیت هایشان را بر آن ها ثبت کنند.طی چند نسل،مایاها شهرهای بزرگی چون تیکال (نام قدیمی گواتمالا) ساختند که جمعیت آن به 50 هزار نفر می‌رسید.مایاها در سرتاسر شبه جزیره یو کاتان تا اقیانوس آرام پخش شده بودند.

ثروت مایاها از بازرگانی و کشاورزی و بود.چنان که 1500 سال پیش از میلاد،مردم این منطقه ذرت وحشی پرورش می‌دادند که غذای اصلی آن ها بود.دانه‌های ذرت را می پختند و یا برای تهیه حلیم آسیاب می‌کردند.کشاورزان مایا سیب زمینی ، لوبیا سبز ، آووکادو ،سیب زمینی شیرین پرورش می‌دادند.آنان برای کار کردن در مزرعه،جانوران اهلی نداشتند؛اما جانوران وحشی را شکار می‌کردند و ماهی می‌گرفتند.اغلب مردم در کلبه‌های جنگلی زندگی می‌کردند و فقط برای شرکت در بازارهای خرید و فروش یا مراسم مذهبی به شهر می‌رفتند.

بزرگان دینی مایا آموخته بودند که چگونه سال شمسی ماه قمری و حتی حرکت های سیاره زهره را محاسبه کنند.مایاها برای این محاسبه ها،ریاضیات ترکیبی را بکار می‌گرفتند و ماهرانه تر از سایر ملت های آمریکایی،از خط (نوشتار ) ، استفاده می‌کردند.

حدود سال 800 میلادی،برخی از شهرهای جنوبی تمدن مایا متروکه شدند.تا سال 950 میلادی هم بیشتر شهرهای بزرگ ویران گردیدند.دلیل این موضوع مشخص نیست.مردم منطقه به زندگی در سرزمین مادری خود،اما در روستاها،ادامه دادند.تجدید حیاتی در تمدن مایا،در حدود سال 1200 میلادی بوجود آمد.اما پس از آن،در قرن شانزدهم،قلمروی مایا بدست مهاجمان اسپانیایی فتح شد.

(منبع : کتاب دانشنامه کلید دانش،چاپ سوم:بهار 1386)

"مایا"ها از چرخ استفاده نمی کردند – اما جاده های پهن و یکدست آن ها باستان شناسان را به این فکر انداخت که آن ها چه نیازی به این جاده های پهن داشتند.؟!!

در میان بناهای باشکوه " مایا "ها در " په لنگ " و شهر" چیکن ایتزا " نقوش حجاری شده بسیاری بر تخته سنگ ها و دیوارها به چشم می خورد – اما سرامد تمام آن ها تابوت حجاری شده ای است که ...

به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 1388/05/19 توسط هادی خالوئی |

لئوناردو داوینچی

لیست دیوانه ترین دانشمندان جهان که توسط نشریه ای علمی منتشر شده است به معرفی 10 نفر از نابغه های تاریخ بشر می پردازد که در عین ارائه ابداعاتی که حیات بشر را متحول کرده اند از خصوصیات رفتاری عجیبی نیز برخوردار بوده اند.

 

دانشمندان بزرگی که نام آنها در تاریخ بشر به عنوان بزرگترینها به ثبت رسیده است در زمان حیات خود نسبت به دیگر افراد به گونه ای غیرعادی به شمار می آمده اند. این افراد با هوش بسیار بالای خود نه تنها طرحی جدید و گاه غیرعادی را به زندگی بشر افزودند، بلکه دیدگاه انسان نسبت به جهان را به طور کل تغییر دادند.

نشریه علمی لایوساینس به منظور معرفی این افراد که در دوره خود از برترینها به شمار می رفته اند، طی گزارشی جالب لیست 10 نفر از این دانشمندان که به دلیل بالا بودن بیش از حد سطح هوشی از نظر بسیاری از افراد زمان خود دیوانه به شمار می رفته اند را با عنوان "لیست 10 تن از دیوانه ترین دانشمندان جهان" منتشر کرده است.

یوهان کونراد دیپل: وی در کشور آلمان و در قلعه ای به نام فرانکشتاین متولد شده و رشد کرد. در قرن 17 میلادی وی به عنوان یک شیمی دان موفق به ابداع رنگدانه آبی پروس یکی از اولین رنگهای شیمیایی ترکیبی در جهان شد. اما اصلی ترین و بی پایان ترین تلاش وی که شهرت زیادی را نیز برایش به ارمغان آورد تلاش برای کشف اکسیر حیات یا نامیرایی است. شایعاتی که درباره آزمایشهای وی بر روی اجساد انسانها وجود داشته است الهام بخش شکل گیری شخصیت افسانه ای داستان فرانکشتاین بوده است.

وارنر ون براون: وی در سن 12 سالگی قطار اسباب بازیش را از ترقه پر کرده و در میان خیابانی شلوغ در آلمان منفجر کرد. این عمل نشانه از پدیده ای بود که در آینده در حال وقوع بود. وی در نهایت به عنوان مغز برنامه های موشکی V-2 هیتلر به عنوان اسیر جنگی به زندان افتاد و سپس راه خود را به سوی فضا و اکتشافات فضایی باز کرد. وی در حالیکه در برنامه های فضایی آمریکا دست داشت به عنوان استاد فلسفه و غواصی نیز مشغول به کار بود.

رابرت آپنهایمر: رئیس پروژه منهتن که به منظور تولید اولین بمب اتمی جهان راه اندازی شده بود، هرگز در ابراز احساس خود در رابطه با جامعه گرایی و حس کشمکش و ناسازگاری درباره بمباران اتمی ابایی نداشت. به طوریکه تمامی نیروی سیاسی و دانشگاهی خود را بر روی این موضوعات متمرکز کرد. وی با وجود این مجادله ها و درگیریها به عنوان مردی شناخته می شود که زبانهای آلمانی و هندی را تنها به این منظور آموخت تا در هنگام آزمایش اولین بمب اتم خود قسمتهایی از کتاب مقدس هندوها را به عنوان خطابه بیان کند.

فریمن دیسون: وی در زمینه های علم فیزیک و نویسندگی داستانهای علمی تخیلی بسیار چیره دست بوده است. دیسون در سال 1960 نظریه ای را مبنی بر نیاز انسان در تولید لایه ای محافظتی برای محاصره منظومه خورشیدی و حداکثر استفاده از نور خورشید ارائه کرد. این لایه اکنون با عنوان لایه دیسون شناسایی می شود. دیسون عمیقا به حیات ماورایی اعتقاد داشته و بر این باور بود انسان طی چند دهه آینده قادر به برقراری ارتباط با موجودات ماورائی خواهد بود.

ریچارد فین مان: وی نیز یکی از نابغه هایی بود که در پروژه منهتن حضور موثری داشته و در تیم نخبه هایی بود که بمب اتم را تولید کردند. فین مان یکی از مهمترین دانشمندان قرن بیستم میلادی به شمار می رود. وی در کنار مشغله خود به عنوان یک فیزیکدان به موسیقی و طبیعت علاقه بسیاری داشت و موفق به رمزگشایی خط هیروگلیف مایانها شده بود.

جک پارسونز: وی در عین حال که از پایه گذاران لابرات وار رانشی جت به شمار می رود به صورت مداوم به تمرین جادو و جادوگری می پرداخته است. این دانشمند مرموز و فعال در زمینه علوم فضایی از تحصیلات رسمی برخوردار نبود و در عین حال ریاست تولید راکتی سوختی برای هدایت ایالات متحده به فضا را در دست داشت. وی طی حادثه ای ناگوار در حال انجام آزمایشهایی در محل سکونت خود در اثر انفجاری بزرگ از دنیا رفت.

جیمز لاولاک: این دانشمند زیست محیطی مدرن و مخترع فرضیه بزرگ جهان ابر ارگانیسم، در ارائه پیش بینی های وحشتناک درباره تغییرات جوی شهرت زیادی داشته است که اکنون می توان به خوبی دید بسیاری از پیش بینی های وی به حقیقت پیوسته اند. بر اساس پیش بینی وی مرگ تدریجی در حدود 80 درصد از جمعیت بشر تا سال 2100 امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

نیکولا تسلا: تسلا فردی است که در هنگام روشن کردن یک سوئیچ بزرگ الکتریکی باید تصویر وی را در ذهن داشت. وی به عنوان مخترع رادیوی بی سیم و ژنراتورهای AC که کلید آغاز عصر الکتریک به شمار می رود، شناخته می شود. وی همچنین به عنوان نابغه دیوانه نیز شناخته می شد زیرا بسیار کم خوابیده و از بدن خود به عنوان ابزاری رسانا برای نمایش دستاوردهایش در جمع استفاده می کرد.

لئوناردو داوینچی: این دانشمند و نقاش محبوب ایتالیایی به گونه ای از میان تمامی شاهکارهای دوران رنسانس این فرصت را پیدا می کرد تا به جهان نامتعارف نیز سرکی بکشد. در کتاب طراحیهای این دانشمند ایتالیایی که اکثرا به صورت قرینه نگاشته شده، سرزمین عجایبی از ماشینها و طراحی های شگفت انگیز نهفته است که بسیاری از آنها نهفته باقی مانده و برخی از آنها از جمله طرح هلی کوپتر اولیه وی قرنها بعد به واقعیت تبدیل شد.

آلبرت اینشتین: وی به طور قطع با ارائه نظریات فیزیکی متعددی که جهان را متحول ساخته از نابغه ترینهای این لیست 10 نفره به شمار می رود. وی علم فیزیک را با ارائه نظریه نسبیت احیا کرده و در زمینه های گرانش و کوانتم به موفقیتهای زیادی دست یافت. وی همچنین به مسابقه دادن با قایق بادی اش در روزهای بدون باد تنها به منظور قدرت نمایی بسیار علاقه مند بود.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1388/05/18 توسط هادی خالوئی |

 

زیردریایی‌ها از شگفت‌انگیزترین اختراعات بشر هستند. طی صدها سال دریانوردان فقط می‌توانستند روی عرشه كشتی‌ها كار كنند. اختراع زیردریایی به انسان اجازه داد تا بتواند همچون موجودات دریایی برای مدت طولانی (ماه‌ها و حتی سالها) در زیر دریا زندگی كند. ما اختراع زیردریایی‌های پیشرفته را مدیون مسابقه تسلیحاتی جنگ سرد بین دو ابرقدرت شرق و غرب در قرن بیستم هستیم!

دانشمندان برای ساخت و حركت دادن زیردریایی‌ها از چندقانون استفاده كردند. ما ابتدا به بررسی دو قانون مهم می‌پردازیم:

1- قانون ارشمیدس: طبق قانون ارشمیدس بر هر جسم (كمی یا كاملاً) غوطه‌ور در سیال معادل وزن سیال جابجاشده نیرو وارد می‌شود. همواره وزن جسم بطرف پائین و نیروی شناوری سیال بطرف بالا ظاهر می‌شوند. هرگاه این دو نیرو با هم برابر باشند (مانند كشتی روی دریا) جسم روی سیال شناور خواهد شد و اگر نیروی وزن بیشتر از نیروی شناوری سیال (مانند سنگ در آب) باشد، جسم كاملاً در سیال فرو خواهد رفت.

چگالی جسم به وزن بر حجم تعریف می‌شود. هرگاه چگالی جسم از چگالی سیال (آب) بیشتر باشد، جسم در سیال فروخواهد رفت.

2- قانون بویل: طبق این قانون در دمای ثابت، حجم و فشار یك سیال رابطه عكس با هم دارند . یعنی هرگاه فشار وارد بر سیال دوبرابر شود، حجم سیال نصف خواهد شد.
برهرجسم داخل سیال، فشاری به تمام سطح جسم (متناسب با عمق سیال) بطور مساوی وارد می‌شود. هرچه عمق سیال بیشتر باشد، فشار وارد بر جسم نیز بیشتر خواهد شد و طبق قانون بویل حجم آن باید كم شود. برای مثال اگر بالون پر از هوایی را به عمق اقیانوس ببریم، فشار عمق آب باعث كم شدن حجم بالون و متراكم شدن هوای داخل بالون خواهد شد.

و برعكس اگر بالون را رها سازیم تا به آسمان برود، چون فشار هوا در ارتفاع كمتر از سطح زمین است، حجم بالون افزایش خواهد یافت. بیایید این قانون را درمورد خطرات غواصی در عمق بررسی كنیم:


هرچه غواص به عمق بیشتری برود، فشار وارد بر بدن و ریه‌های او افزایش می‌یابد. اگر دمای آب را حدود 04 ثابت درنظر بگیریم، باید حجم ریه‌های غواص كم شود. ولی حجم ریه‌ها كم نمی‌شود و درعوض برای خنثی كردن فشار عمق سیال، ریه‌ها هوای بیشتری را جذب می‌كنند تا فشار داخل ریه با محیط یكسان شود.

در عمق 40 متری حجم هوای فشرده شده درون ریه به 4 برابر سطح آب افزایش می‌یابد كه این موضوع می‌تواند باعث پاره شدن رگ‌ها و رسوب نیتروژن در خون و خطر حمله قلبی برای غواص بوجود آورد. به همین دلیل غواص ها نمی توانند برای مدت طولانی در عمق بیشتر از 30 متری شنا كنند.


تاریخچه ساخت زیردریایی‌ها :

- در زیردریایی‌های اولیه از نیروی دست برای حركت دادن زیردریایی در اعماق كمك گرفته می‌شد. در سال 1620 شخص بنام ون دربل اولین زیردریایی را ساخت كه می‌توانست در عمق 5/4 متری حركت كند.
حجم داخل این زیردریایی بسیار كم بود، بطوریكه فقط یك نفر می‌توانست داخل آن قرار گیرد و برای حركت دادن آن در عمق به یك فرد بسیار نیرومند نیاز بود تا بتواند پره‌های جلو و فوقانی را بچرخاند.

- درحدود سال 1770، دیود باشنل زیردریایی را طراحی كرد كه می‌توانست بكمك دست و پدالهای پایی حركت كند. حدود 30 سال بعد روبرت فولتون، زیردریایی دیگری ساخت كه 3 نفر گنجایش داشت و برای اولین بار، بالهایی برای تنظیم عمق در زیردریایی تعبیه شد.

- فولتون سپس تلاش كرد تا زیردریایی دیگری با موتور بخار بسازد. مشكل طراحی این موتورها در آن بود كه در زیر آب اكسیژن نبود. بنابراین موتوری طراحی شد كه ابتدا آب در سطح آب داخل مخزنی با موتور دیزل (با سوخت گازوئیل) داغ و تبدیل به بخار می‌شد، سپس موتور خاموش می‌شد و زیردریایی به داخل آب شیرجه می‌زد و تا وقتی كه بخار داخل مخزن سرد نشده بود، زیردریایی می‌توانست با موتور بخار در عمق دریا حركت كند.

- در سال 1860 زیردریایی دیگری طراحی شد كه بطور كامل زیر آب نمی‌رفت و از طریق لوله‌ای كه به سطح آب راه داشت، اكسیژن را برای سوخت موتور به داخل زیردریایی مكش می‌كرد.

- در سال 1904 اولین زیردریایی كه با موتور دیزل- الكتریكی كار می‌كرد، در فرانسه ساخته شد. موتورهای دیزل در سطح آب، باطری‌های الكتریكی را شارژ می‌كردند و سپس زیردریایی در آب فرو می‌رفت در این هنگام موتور دیزل خاموش می‌شد و موتور الكتریكی بكمك باطری‌های شارژشده، زیردریایی را حركت می‌داد.

- مشكل این نوع زیردریایی در آنجا بود كه اولاً باطری‌ها خیلی بزرگ و سنگین بودند و ثانیاً پس از گذشت چندساعت زیردریایی مجبور بود به سطح آب بیاید تا موتور دیزل روشن شده و باطری‌ها را دوباره شارژ كند. اسید داخل باطری‌ها هم در تركیب با آب دریا، بخار خطرناك و كشنده‌ای تولید می‌كردند.

- درسال 1954 اولین زیردریایی با سوخت هسته‌ای ساخته شد. از مزایای این زیردریایی‌ها، عدم نیاز به هوا است. این نوع زیردریایی‌ها می‌توانند به مدت طولانی (حتی سالها) زیر دریا بمانند و فقط درصورت نیاز به سطح آب بیایند و نیز با سرعت بالای 50 كیلومتر در ساعت در زیر و یا سطح دریا حركت كنند. در این موتورها، حرارت راكتور از طریق لوله‌های آب به توربین بخار می‌رسد و آن را می‌چرخاند. در نمونه زیردریایی شكل زیر، دو مدار گردش آب طراحی شده است. در مدار اولی، آب در اثر حرارت زیاد (عمل شكافت هسته‌ای) راكتور، به شدت داغ می‌شود و با گردش آب در مدار اولیه محفظه تبدیل هم داغ می شود. سپس محفظه تبدیل ،‌ آب مدار ثانویه را تبدیل به بخار می‌كند و آن را سوی توربین بخار می‌فرستد.

- بخار آب ، توربین را می‌چرخاند تا نیروی محركه و برق زیردریایی تامین شود. سپس بخار آب در محفظه تراكم تبدیل به آب می‌شود و دوباره به محفظه تبدیل بخار ارسال می‌شود.

اجزاء زیردریایی:

اجزاء بیرونی زیردریایی شامل بدنه استوانه بیضی شكل با دوبال افقی در جلو و دوبال عمودی در عقب برای شیرجه رفتن به عمق و اوج گرفتن به سطح آب، یك سكان برای حركت به چپ و راست ، یك پروانه در دم بدنه برای تولید نیروی محركه زیردریایی و یك بادبان برای ورود و خروج خدمه به سطح آب است.
درضمن یك آنتن رادیویی برای تماس با زیردریایی‌ها و كشتی‌های دیگر و یك پریسكوپ برای مشاهده سطح آب از زیر دریا روی بادبان تعبیه شده است.

بدنه زیردریایی از دو پوسته (قشر) ساخته شده كه مابین آنها خالی است. به این فضای خالی، مخزن بالاست (سنگینی) می‌گویند. روی قشر بیرونی و بالای بدنه، دریچه‌ای برای خروج هوا (دریچه اصلی) و در پائین بدنه هم دریچه‌ای برای ورود و خروج آب به مخزن بالاست تعبیه شده است.

داخل زیردریایی هم مخزن گاز فشرده با دو دریچه خروج هوا به مخزن بالاست روی قشر درونی تعبیه شده است. وزن زیردریایی با مخزن بالاست خالی، كمتر از نیروی شناوری آب دریاست و بنابراین زیردریایی در این حالت مانند كشتی روی سطح آب باقی خواهد ماند.
برای فرورفتن زیردریایی در آب، دریچه خروج هوا (دریچه اصلی) و دریچه ورود آب را باز می‌كنند تا آب دریا وارد مخزن بالاست شود. به این ترتیب وزن زیردریایی بیشتر از نیروی شناوری می‌شود و زیردریایی در آب فرومی‌رود.

برای بالا آمدن زیردریایی دریچه اصلی را می‌بندند و دریچه گاز فشرده شده را باز می‌كنند تا هوا وارد مخزن بالاست شود. با ورود گاز به مخزن و خروج آب از دریچه‌های پائینی، وزن زیردریایی كم می‌شود و نیروی شناوری آن را بطرف بالا می‌برد.

پروانه نصب‌شده در انتهای دم زیردریایی با چرخش خود، زیردریایی را به جلو و با چرخش برعكس به عقب! هدایت می‌كند. برای شیرجه رفتن بطرف پائین (درهنگام حركت به جلو) انتهای بالهای جلو بطرف بالا و انتهای بالهای عقب بطرف پائین كج می‌شوند و برای اوج گرفتن نیز انتهای بالهای جلو بطرف پائین و انتهای بالهای عقب زیردریایی بطرف بالا كج می‌شوند تا (مانند پرواز هواپیما در هوا ) مسیر سیال عبوری (آب) از بالها برای حركت به مسیر دلخواه تغییر یابد و نیروی بالابر یا پائین‌بر تولید شود.

برای حركت به چپ و راست نیز از سكان عقب كمك گرفته می‌شود. مثل حركت كشتی و هواپیما (درهنگام حركت به جلو ) با كج كردن سكان به چپ، زیردریایی به چپ و با كج كردن سكان به راست، زیردریایی بطرف راست خواهد چرخید.

پریسكوپ داخل زیردریایی هم از 2 آینه كج با زاویه 045 درجه ساخته شده تا خدمه بتوانند با چرخاندن آن، كشتی‌های سطح آب را مشاهده كنند.

از آنتن رادیویی هم برای ارسال سیگنال به اطراف و برقراری ارتباط با دیگر زیردریایی‌ها و كشتی‌های دیگر و نیز از فرستنده دیگری ( رادار ) برای تشخیص موانع سرراه زیردریایی كمك می‌گیرند

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 1388/05/17 توسط هادی خالوئی |
 

فرا رسیدن نیمه شعبان ، میلاد باسعادت قائم آل محمد(ص) بر تمامی منتظران آن حضرت مبارک باد "الهم عجل لولیک الفرج"

آرام چشم ما را ، بگرفته ای تو ای دوست ....... آتش زدی بر این دل ، غوغا  نمودی  ای دوست

درد  فراق  و  هجران ، برده  توانم  از  جان ....... کی می رسد وصالت؟ ، طاقت ندارم ای دوست

دریای  بیکرانی  ،  از  دیده ام  روان  است ....... رسمی نباشد آزار ، کفری  نمودی ای  دوست

بر  کوی  تو  نشستم ، پا  بر  نگیرم  هرگز ....... باطل  کنی  برونم  ،  از  نو  درآیم  ای   دوست

چون  صید  زخم  خورده ، از دل فغان برآرم ....... شاید که بر من آری ، رحم و محبت ای دوست

آگه  نیند  رفیقان  ،  کز  چه  بنالم ای جان ....... پرده  گشا  ز  چهره  ، زیر و زبر کن  ای دوست

شیرین شود وصالت ، بعد  از  غم جدایی ....... دانی که چند ماندم ، چشم انتظارت ای دوست؟

راز  و  نیاز  دل  را ، با  تو  بگفتم  اینسان ....... اما  دریغ  و  افسوس  ،  باور نداری  ای  دوست

  شاعر : هادی خالوئی 

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 1388/05/14 توسط هادی خالوئی |

 

مطالعه در کشورعجیب، منظم و دو سه میلیونی موریانه ها، همچنین بررسی ارتباط دائم آنها با یکدیگر، بیانگر این حقیقت است که موریانه ها هم حرف می زنند و هم زبان مخصوص به خود دارند.

لانه موریانه ها که نیمی از آن در زیرزمین و نیمی از آن روی زمین است، مخروطی شکل و با ارتفاع شش الی هشت متر از دور دیده می شود. در هر یک از این لانه ها یک ملکه وجود دارد که حدود ده تا پانزده سال عمر می کند و هر سال تعداد فرزندان وی زیاد می شود. چرا که ملکه هر دو ثانیه یک تخم می گذارد.

ساختمان خانه موریانه ها از دارای چندین طبقه است که در ورودی آن، برخلاف ساختمان های بشری، در بالای عمارت قرار دارد. طبقات و ساختمان خانه موریانه ها به شرح زیر است:

طبقه دوم: خوابگاه تابستانی کارگران.

طبقه سوم: اطاق نهار خوری تابستانی.

طبقه چهارم: انبار آذوقه.

طبقه پنجم: سرباز خانه.

طبقه ششم: مقر تابستانی ملکه.

طبقه هفتم: انبار تره بار.

طبقه هشتم: آغل حیوانات شیرده . (موریانه ها شته درختان را اسیر کرده، به لانه خود برده،از آنها مراقبت می کنند و از شیره و عصاره ای که این شته ها می سازند، استفاده می کنند.)

طبقه نهم: اطاق بچه ها.

طبقه دهم: اطاق بازی.

طبقه یازدهم: بیمارستان و تأسیسات پزشکی.

طبقه دوازدهم: خوابگاه زمستانی کارگران و گورستان.

طبقه سیزدهم: مقر زمستانی ملکه.

اگر این کشور عجیب دو سه میلیونی را خطری تهدید کند، بلافاصله همه موریانه ها به وسیله ماموران انتظامات یا فرد مطلع با خبر شده وآماده مقابله با خطر می گردند.

" تعویض موریانه نگهبان و احوالپرسی آنان "

سربازان نگهبان در ورودی به لانه، به پاسداری مشغول اند و لحظه ای غفلت نمی کنند. این سربازان ریز به محض احساس خطر، دیگران را خبر می کنند. نگهبانان درفواصل معین و دقیق عوض می شوند، از اینجا می توان استنباط نمود که موریانه دارای قادربه تشخیص وقت است. همچنین از نزاکت و ادب نیز بی بهره نیستند، هنگامی که همدیگر را ملاقات می کنند، به هم نزدیک شده و بینی به همدیگر می مالند. مثل اینکه می خواهند یکدیگر را بشناسند یا سلام و احوالپرسی کنند. پس ازآن خداحافظی کرده و به راه خود ادامه می دهند.

 

"اعلام خطر موریانه ها"

موریانه ها برای اینکه خطر را به سایرین اطلاع دهند، سرشان را به دیواره چوبی لانه خود میکوبند، در نتیجه ارتعاشی در داخل محفظه خالی درخت ایجاد شده و سایر موریانه ها آگاه می گردند. دارکوب ها وقتی می خواهند به طعام لذیذی از موریانه دست یابند، چند بار به درخت پوسیده ای نوک می زنند، ضربه های وارده در داخل حفرات و لانه موریانه ها ارتعاشاتی شبیه به آنچه گفته شد، به وجود می آورد و موریانه ها به خیال اینکه خطری آنها را تهدید می کند، از یک سمت لانه راه فرار اختیار می کنند. اما دارکوب با زبان باریک و چسبناک خود راه را بر آنها می بندد و دام چرب و نرمی برایشان می گستراند.

 

"گفتگو با گرسنه ها"

موریانه ها مانند مورچه ها در تمام امور با هم همکاری می کنند. این همکاری دلالت بر ارتباط مستقیم و دقیق همه آنها با یکدیگر دارد. به عنوان مثال در جامعه موریانه ها گرسنه وجود ندارد. یعنی گرسنه با سیر تماس می گیرد و احتیاج خود را با او در میان می گذارد. خمیری که موریانه های مأمور تهیه غذا از چوب می سازند، پیش از آن که کاملاً هضم شود، از ده معده مختلف عبور می کند. تقسیم آن بنا بر قاعده بسیار صحیحی انجام می گیرد. هر قدر موریانه ای گرسنه تر باشد، از محتوای" معده اجتماع" خود کمتر به دیگران می دهد و در عوض ازعابرین، بیشتر خوراک هضم شده می گیرد. اگر موریانه ای که بسیار گرسنه است، با موریانه ای که گرسنه تر از خود او است برخورد نماید، بدون تأمل، قسمتی از غذای کمی که در معده دارد را به او می دهد. بدین طریق شرایط تغذیه در تمام کشور موریانه ها یکسان است. در جوار موریانه های سیر موریانه گرسنه ای وجود ندارد. در کشور آنها فقیر و ثروتمند نیست. آنها با این روش بسیار هوشمندانه و ساده، جامعه کاملی را بنا نهاده اند . به علاوه بد نیست بدانیم که تشکیلات جامعه مورچه ها و زنبورها هم همینطور است.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1388/05/13 توسط هادی خالوئی |
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

اسلایدر